Mentor Aivar Haller ja organisatsioonide arengunõustaja Tiit Urva on veendunud, et uus aeg nõuab uut lähenemist nii juhtimisele, kui ka meie arenguprotsessidele tervikuna. Uurisngi neilt millises seisus on Eesti ettevõtlus.
Aivar: Hetkel tundub, et Eesti ettevõtlus on loomulikus seisundis ehk kindlasti on oluline mõista, et Eesti ettevõtlusega ei ole mitte midagi valesti. See on loomulikus arengus. Ma julgeksin seda võrrelda puberteedieas oleva lapsega. Loomulikult on harimatuid lapsevanemaid, kes usuvad, et puberteet on haigus. Meie Tiiduga usume kogenud lapsevanematena, et see ei ole haigus, vaid arenguetapp. Eesti ettevõtlus, nagu Eesti ühiskond tervikuna, on meie hinnangul täna üsna pikale veninud puberteedis.
Kas üldises mõttes on see hea või siiski nagu hoiatus? Teatavasti on puberteet selline üleminekuperiood, kus täpselt aru ei saa, mis siis nüüd toimuma hakkab.
Aivar: See on loomulik protsess, aga pikale venides tõesti ohtlik. Enamasti vanem põlvkond hakkab end üha jõulisemalt kehtestama ning see tekitab vastasseisu ja viljatu võitluse osapoolte vahel. Võib ju pikki aastaid puberteedis olla, aga kui õpitakse rakendama tingimusteta armastust, on puberteet üsna kiiresti mööduv protsess ja täiskasvanuks saamine selle loomulik tulemus. Vanasõnagi ütleb seejuures, et head lapsed kasvavad vitsata.
Tiit: Kui me võtame endale võrdluseks inimese arenguprotsessid, siis pärast puberteeti tuleb ju täiskasvanuiga. Ka ettevõte või organisatsioon läbib sarnaseid faase. Ja siit tulenevad need märksõnad, mida pakume välja meie ettevõtetele ja ühiskonnale. Kuidas me kõik inimeste ja juhtidena märkame ja mõistame enda ja ühiskonna arengut ning kujundame selle arusaamise ja teadmise praktikas uueks kvaliteediks.
Mis see siis on, millega te konkreetselt tegelete?
Tiit: Mina konkreetselt tegutsen organisatsioonide arengunõustajana. Valdkond on uus ja täna neid nõustajaid palju ei ole. On küll teisi spetsialiste nagu juhtimiskonsultandid, muutuste läbiviimise nõustajad jne. Erinevus on selles, kuidas üht ettevõtet toetada läbi tema enda arengu mõistmise ja tunnetamise.